Доступність посилання

logo-print

Україна незмінно залишається основною мішенню прокремлівської дезінформації, наголошує оперативна робоча група зі стратегічних комунікацій Європейської служби зовнішніх зв’язків. У огляді йдеться про нові вигадки медіа, зокрема, про жорстоке поводження з дітьми в Україні, «нацистський переворот» і «русофобів».

На думку експертів EEAS East StratCom Task Force, Україна знову стає головною темою для ЗМІ, що спеціалізуються на поширенні дезінформації. Можливою причиною називають вбивство громадянина Росії Арсенія Павлова («Мотороли»), одного з ватажків угруповання «ДНР».

Прокремлівські ЗМІ одразу почали звинувачувати владу України, зокрема, президента Порошенка в загибелі Павлова. Телеканал Russia Today, наприклад, процитував звинувачення, висловлені на окупованих територіях місцевими керівниками, не зробивши навіть спроби надати обвинуваченій стороні можливості заперечити, йдеться в огляді.

Однак звинуватили не тільки Порошенка, а й українських «нацистів». У звіті пишуть про численні прокремлівські ЗМІ, які, як доказ, використали відео, на якому кілька осіб стверджували, що вони з націоналістичної організації Misanthropic Division, й узяли на себе відповідальність за вбивство Павлова. Пізніше представники Misanthropic Division назвали відео фальшивкою.

Був названий і ще один винний – «найманець із Латвії». Як пізніше з'ясувалося, зображення чоловіка, що використали як доказ, узяли з соцмереж, на ньому зовсім інша людина.

У звіті наголошують, що дезінформація про Україну стосувалася не лише «Мотороли».

«У програмі Дмитра Кисельова на російському федеральному телеканалі ми знову почули постійно повторювані заяви про «держпереворот» в Україні, також у ток-шоу Володимира Соловйова знову використовували давнє твердження про те, що Україною правлять «фашисти». А в ток-шоу «Время покажет» сказали, що Україна окупована США, яким потрібна там «громадянська війна», не згадавши при цьому, що єдиною країною, що зараз окупувала частину України – є Росія, а «громадянська війна» – це військова агресія з боку Росії», – пишуть журналісти.

Багато ЗМІ також поширили вигадку про те, що представники українського руху «Правий сектор» жорстоко побили дітей у Харкові за російську мову. У «Правому секторі» спростували цю історію, яку, до речі, не знайти ніде, крім прокремлівських ЗМІ (а будь-хто, хто відвідував Україну, знає, що на її території можна вільно спілкуватися російською).

ЗЛІ русофоби Заходу

Прокремлівські ЗМІ намагалися відвернути увагу від виборів у Росії, звинувачуючи США в тому, що там майбутні вибори будуть нечесними, пишуть експерти оперативної робочої групи. ЗМІ, що симпатизують Кремлю, писали і про вибори в Чорногорії.

«Вибори в Чорногорії нібито були нечесними, і навіть Європейська комісія, як нам сказали, побоюється, що це так. Насправді, у спільній заяві Федеріки Могеріні, верховного представника ЄС і заступника голови Єврокомісії, і Йоганнеса Гана, члена Європейської комісії, нічого подібного не сказано. У заяві наголошують, що вибори відбулися «спокійно й організовано» й «у рамках реформованої правової системи» і, на думку Бюро з демократичних інститутів і прав людини (БДІПЛ) ОБСЄ, були «проведені в конкурентних умовах і характеризувалися загальним дотриманням основних свобод», – ідеться в огляді.

Протягом останнього тижня медіа описували Захід як «злий і русофобський». «У ток-шоу «Время покажет» глядачів запевняли, що Захід «демонізуватиме» Володимира Путіна й Росію так, як до цього демонізував Саддама Хусейна і Слободана Мілошевича, що є «справжньою підготовкою до нападу».

Також з’явилась інформація, буцімто ЄС створить механізми блокування російських ЗМІ. Про це сказано на сайті svpressa.ru, однак нічого подібного не створюється й не планується в резолюції, на яку посилаються у статті.

Йдеться і про звинувачення російською владою Бельгії в нанесенні повітряних ударів по цивільному населенню в Сирії. Два бельгійських міністри спростували ці звинувачення й назвали їх «повністю безпідставними й бездоказовими».

У полі зору Балтійський регіон

Прокремлівські ЗМІ не оминули увагою і країни Балтійського регіону. Офіційний друкований орган російського уряду, «Российская газета», сфабрикувала історію про «тенденції з придушення російськомовних ЗМІ» у всіх країнах Балтії. В огляді пишуть, що причиною для статті послужило рішення одного з видавництв в Естонії припинити випуск друкованих версій своїх видань російською через зменшення кількості передплатників, а замість цього зосередитися на створенні російськомовного порталу.

Свою порцію дезінформації отримала й Латвія. Як уже зазначалося вище, за повідомленнями ЗМІ Росії, Арсеній Павлов був убитий найманцем із Латвії. Однак, ця новина була швидко спростована.

А розташована неподалік Швеція нібито святкує початок переговорів про ремілітаризацію Аландських островів. Насправді ж, тільки один шведський політик – Алан Відман – прокоментував цю ідею. Він сказав, що пропозиція є «необдуманою», й додав, що він би не підтримав таку ідею.

XS
SM
MD
LG