Доступність посилання

По той бік екрану: хто контролює телевізійний простір Криму


Політична карикатура Євгенії Олійник

Телебачення в Криму є найпотужнішим інструментом російської пропаганди. Ми вже писали про те, кому належать найбільш читані інтернет-видання півострова.Тепер розповідаємо про власників кримських телеканалів, які служать інструментом російської пропаганди проти України і кримчан, не згодних з анексією півострова.

Поміж перших об'єктів, захоплених у березні 2014 року проросійськими бойовиками, була державна телерадіокомпанія «Крим». Встановивши контроль над нею, бойовики і «кримська самооборона» паралельно вимкнули передавачі опозиційної кримської ТРК «Чорноморська», заблокувавши її роботу. Частоти «Чорноморки» використали для трансляції російського державного телеканалу «Росія 24».

Потім бойовики «обірвали» мовлення і українських телеканалів, які до цього багато років працювали на півострові. Згодом їхнє місце теж зайняли російські пропагандистські телеканали, які щодня вселяють кримчанам думки про щасливе життя в Росії та усіляко демонізують ситуацію в Україні, називаючи її керівництво «хунтою» і «фашистами». Кримським телеканалам дозволили мовити на півострові в обмін на визнання легітимності анексії Криму та лояльність до підконтрольної Росії місцевої влади. Хто ж погодився на такі умови?

Однокласники і вкрадене майно

Одним із головних інструментів пропаганди в Криму є державний телеканал «Перший кримський». Його створили на базі захопленої 2014 року ДТРК «Крим» у Сімферополі.

Автономну некомерційну організацію «Телерадіокомпанія Крим» у серпні 2014 року заснувало Міністерство внутрішньої політики, інформації та зв'язку підконтрольного Росії уряду Криму, яке очолює Дмитро Полонський. Гендиректором телекомпанії є Катерина Козир, яка раніше працювала кореспондентом телеканалу. Вона також є однокласницею Дмитра Полонського.

В ефірі «Першого кримського» періодично транслюють сюжети про «київську хунту», «ворогів Криму», «екстремістів» і «сепаратистів»

Разом вони стали розпоряджатись «націоналізованим» майном українського державного телеканалу, створивши на його базі потужний пропагандистський ресурс. В ефірі «Першого кримського» періодично транслюють сюжети про «київську хунту», «ворогів Криму», «екстремістів» і «сепаратистів».

Національна телерадіокомпанія України оцінює збитки від «анексії» телеканалу у 8,6 мільйонів гривень (22,6 мільйони російських рублів). Необхідно зазначити, що ця сума – копійки, порівняно з російськими фінансовими вливаннями в телеканал. Минулого року загальний обсяг субсидій телеканалу за статтею «фінансове забезпечення витрат на створення і радіомовлення радіоканалів у Криму» склав 307,2 мільйонів російських рублів (118 мільйонів гривень).

У першому кварталі нинішнього року діяльність ТРК «Крим» уже обійшлась у 40,3 мільйонів рублів (15,5 мільйонів гривень) при запланованих 387 мільйонах рублів (148 мільйонів гривень).

Свідки кримськотатарського «покращення»

У квітні минулого року указом підконтрольного Росії прем'єра Криму Сергія Аксьонова створили «Суспільну кримськотатарську телерадіокомпанію», що отримала назву «Міллет» («Народ») і радіо «Ветан седаси» («Голос Батьківщини»). Їхнє призначення – заповнити нішу після вимушеного припинення тут мовлення першим кримськотатарським телеканалом ATR і радіо «Мейдан», яким відмовили в наданні російської ліцензії.

В ефірі «Міллет» транслюють сюжети про «позитивні зміни в житті кримськотатарського народу» в російських реаліях, його «духовне та історичне відродження». Тут висвітлюють усі провладні заходи, пов'язані з кримськими татарами. Про численні факти репресій проти співвітчизників, кримінальні переслідування кримськотатарських активістів, заборони проведення альтернативних провладних акцій у скорботні та святкові дати тут, як правило, не повідомляють або розповідають про них із «правильними» коментарями чиновників.

В аналоговому форматі «Міллет» охоплює 50% території півострова, в цифровому – 90%

В аналоговому форматі «Міллет» охоплює 50% території півострова, а в цифровому – 90%. Три місяці тому телеканал також розпочав мовити через супутник.

Телеканал позиціонують як суспільний. Однак це легко спростувати, якщо вивчити інформацію про його засновників. «Міллет» і «Ветан седаси» належать державному комітету у справах міжнаціональних стосунків і депортованих громадян підконтрольного Росії уряду Криму. Його очолює колишній заступник голови Меджлісу кримськотатарського народу Заур Смирнов, якого представницький орган кримських татар у квітні 2014 року делегував представляти кримськотатарський народ в уряді Аксьонова. Після цього Заур Смирнов призупинив своє членство у Меджлісі, а потім став служити Росії і виявився одним із прихильників заборони Меджлісу на території Росії.

Гендиректором телеканалу є Сейран Мамбетов, який раніше керував департаментом кримськотатарських і національних програм ТРК «Крим».

Службою новин телеканалу керує кримська журналістка Олена Іваніченко, яка до цього 15 років пропрацювала кореспондентом російського Першого каналу.

Мільйонний холдинг

Телеканал «ИТВ» багато років пов'язують із місцевим бізнесменом і колишнім депутатом Верховної Ради АРК Олександром Мельником. До російської анексії Криму телекомпанія також володіла ТРК «Свобода», яка мовила в Первомайському районі півострова, і тижневиком «Кримський телеграф». До власності Мельника також відносили частку кримського телеканалу «ЖИСА».

Після перереєстрації «ИТВ» (зі статутним фондом 9,6 мільйона рублів) у нього залишились ті ж власники, що і раніше – ТОВ «Кримєвросервіс» і ТОВ «Аква-Крим». Очолює телеканал також колишній гендиректор – давній друг Олександра Мельника Юрій Гарифуллин.

Залишився у холдингу і тижневик «Кримський телеграф». У той же час телекомпанія «ЖИСА» і ТРК «Свобода» ліцензію Роскомнагляду не отримали. Можливо, власники вирішили, що це недоцільно.

Севастополь: між чиновниками і «єдиноросами»

Після зачистки інформаційного простору в Криму незалежні телеканали втратили і севастопольці. Колишній державний телеканал – Севастопольська ДТРК – тепер називається «Народним каналом Севастополя». Однак належить він підконтрольній Росії владі. З березня минулого року телеканал увійшов до умовного державного медіа-холдингу «Міська телерадіокомпанія «Севастополь», заснованого департаментом внутрішньої політики підконтрольної Росії адміністрації міста.

Окрім «Народного каналу», департамент володіє телеканалом «Інформаційний телеканал Севастополя» (ІКС) і однойменною радіостанцією.

Конкурує з ними телеканал «Перший Севастопольський», який не є державним і заявляє про себе як про «сучасне ЗМІ, а не нав'язане згори інформування севастопольців».

Телеканал належить ТОВ «Медіа ТБ Севастополь» зі статутним капіталом в 1 мільйон російських рублів. Ним у рівних частках володіють син колишнього депутата Севастопольської міськради від Партії регіонів, члена президії регіональної політради «Єдиної Росії» Юрія Чернікова Олексій і дружина заступника секретаря Севастопольського відділення партії «Єдина Росія» Дмитра Бєліка Ольга Свєрчкова. Гендиректором телеканалу є його колишній головний редактор Юлія Репкіна.

XS
SM
MD
LG