Доступність посилання

ТОП новини

Яку дезінформацію про отруєння у Солсбері поширювали ЗМІ Росії? (Огляд від East Stratcom)


Ілюстративне зображення на тему отруєння в Солсбері

Минулого тижня ЗМІ Росії поширювали низку дезінформаційних повідомлень щодо отруєння у Британії Сергія Скрипаля і його дочки з метою відвернути увагу від реальних фактів. Про це йдеться у свіжому огляді дезінформації від робочої групи East Stratcom Force, що бореться із дезінформацією у ЄС.

Автори огляду вважають, що у випадку з отруєнням у Солсбері прокремлівська дезінформація скористалася стратегією: «Насміхайтеся і звинувачуйте, переробляйте і поширюйте».

«Забруднення інформаційного простору, а також мислення читачів за допомогою розповсюдженої низки суперечливих і недостовірних повідомлень націлене на те, щоб відвернути увагу аудиторії від фактів», – вважають експерти робочої групи.

Також, на їхню думку, така стратегія дозволила виграти час і підготувати ґрунт для заяви президента Росії Володимира Путіна про те, що Росія знайшла підозрюваних.

Прокремлівська дезінформаційна кампанія за минулий тиждень

Спочатку прокремлівська дезінформаційна кампанія почала висміювати докази, надані Великою Британією.

Стверджувалося, що запис із камер відеоспостереження, на якому підозрювані Британією чоловіки прибувають до аеропорта «Гатвік» 2 березня 2018 року, зафіксувала їх обох в одному й тому ж місці в один і той самий час. Потім Велику Британію звинуватили в підробці доказів і висміяли, заявивши, що Британія займається «троллінгом рівня бог», а співробітники ГРУ, мабуть, навчилися «ходити одночасно», оскільки їхні особи відображені на двох різних фотографіях.

«Наспраді, після того, як пасажири проходять паспортний контроль і митницю в «Гатвіку», вони зобов'язані по одному пройти через низку однакових перегородок. Більш того, підозрюваних безумовно сфотографували в різних коридорах», – йдеться в огляді.

Автори огляду вважають, що низка інших заяв у ЗМІ Росії пролунала з метою створити ще більшу плутанину.

«Наприклад, заяви про те, що «Новачок» занадто токсичний, щоб провезти його у флаконі для парфумів (це спростував учений, котрий розробив цю речовину), а також що Сергій і Юлія Скрипалі ніколи не торкалися до отруєної дверної ручки (спростування тут). Крім того, повторювали нічим не підкріплену заяву про те, що «Новачок» могли виготовити у Великій Британії. Дивіться спростування тут», – йдеться в огляді.

Російські ЗМІ уникали будь-яких заяв про відповідальність Росії і поширювали теорії змови про те, що саме Велика Британія спробувала отруїти Скрипалів: що це була антиросійська провокація та істерія британських спецслужб із метою відвернути увагу від «Брекзіта» і налаштувати ЄС проти Росії, а також послабити російську економіку.

Втім, автори огляду вважають, що на цей раз вплив дезінформації значно зменшився.

«Якщо в квітні російські дезінформаційні наративи про напад у Солсбері примудрялися забруднювати інформаційний простір, а дві третини повідомлень у справі Скрипалів, що з'являлися у Facebook, Twitter, LinkedIn або Pinterest, йшли зі ЗМІ, що фінансуються Кремлем, на цей раз миттєвий вплив дезінформації куди більш обмежений. Навіть під час короткого телефонного опитування на радіостанції «Говорит Москва» половина з тих людей, хто телефонували, вірить у те, що за отруєнням нервово-паралітичною речовиною у Великій Британії стоїть Росія», – зауважують експерти робочої групи. ​

Сайт EU vs Disinfo є частиною кампанії з метою краще передбачати та реагувати на прокремлівську дезінформацію. EU vs Disinfo очолює Європейська робоча група East Stratcom. Команда була створена після того, як голови держав та урядів ЄС підкреслили необхідність протистояти проведеним в Росії кампаніям дезінформації у березні 2015 року.

Щотижня команда East Stratcom випускає «Огляд дезінформації», що подає актуальні матеріали – приклади того, як прокремлівська дезінформація подається в міжнародних ЗМІ, а також готує новини та аналітику на цю тему.

Основну увагу в «Огляді» приділяють ключовим тезам, які транслюють міжнародні ЗМІ й які визнані упередженими й такими, що спотворюють факти і/або поширюють прокремлівську позицію. Це не означає, що згаданий ЗМІ пов’язаний із Кремлем чи дотримується прокремлівської позиції або навмисно хоче дезінформувати.

XS
SM
MD
LG