Доступність посилання

Севастопольський медіафронт Дмитра Овсянникова


Дмитро Овсянников

Піарники російського т.в.о. губернатора Севастополя Дмитра Овсянникова вирішили переформатувати медіаполе, позбувшись від нелояльних і неефективних, з їхьої точки зору, журналістів. Тих, хто залишився, як очікується, будуть контролювати «комісари російської весни» з оточення Олексія Чалого. Таким чином, тандем Овсянніков-Чалий напередодні виборів намагається встановити повний контроль над усіма міськими ЗМІ.

На сьогодні в Севастополі діє два державні телеканали, які для непосвяченого нагадують братів-близнюків. Перший називається Державна бюджетна установа (ГБУ) «Міська телерадіокомпанія «Севастополь» ‒ Народний канал. Другий ‒ Державна автономна установа (ГАУ) «Севастопольська телерадіокомпанія» ‒ Інформаційний канал Севастополя (ІКС).

Наявність у відносно невеликому місті два фінансовані з бюджету телеканали ‒ спадок українських політичних реалій. З середини 90-х років, коли Конституція України визначила особливий статус Севастополя, місцева телестудія була безпосередньо підпорядкована Державному комітету телебачення і радіомовлення України та працювала за державним замовленням. Керівництво Севастопольської регіональної державної ТРК призначалося з Києва за погодженням з головою Севастопольської держадміністрації, якого, в свою чергу, призначав президент України.

У 1998 році на виборах до Севастопольської міськради перемогли комуністи. Керівництво севастопольського міськкому КПУ вирішило, що депутатів-комуністів занадто рідко запрошують на «буржуазно-націоналістичне» ТВ і вони не можуть там вільно пропагувати за відродження СРСР. Вірні ленінці знайшли вихід: створити за бюджетні гроші свій медіахолдинг з газети та телеканалу, де вони були б повними господарями. Так в Севастополі виникло муніципальне телебачення, яке набуло через деякий час бренду «Народний канал».

Оскільки протистояння виконавчої та представницької влади в Севастополі до зовсім недавнього часу було явищем перманентним, обидва телеканали продовжували мовлення і в другій термін президентства Леоніда Кучми, і після першого Майдану, і при владі Віктора Януковича, і після «повернення в рідну гавань».

Керівництво обох телеканалів успішно вписалася в віраж «русской весны»

Взимку 2014 року СРГТРК очолював Сергій Норманський ‒ севастопольський тележурналіст зі стажем. Свого часу він був прес-секретарем «помаранчевого» Сергія Куніцина, але потім знайшов спільну мову з біло-блакитною владою. «Народним каналом» з 2006 року керував Олексій Григор'єв, зобов'язаний своїм піднесенням давньому знайомству з тодішнім лідером севастопольських «регіоналів» Валерієм Саратовим. Керівництво обох телеканалів успішно вписалася в віраж «русской весны», що дозволило і Норманському, і Григор'єву зберегти свої позиції при російської влади.

Сергій Норманський став генеральним директором ГАУ «Севастопольська телерадіокомпанія» ‒ Інформаційний канал Севастополя, створеного на базі СРГТРК, а Олексій Григор'єв очолив ДБУ «Міська телерадіокомпанія «Севастополь» ‒ Народний канал ‒ по суті, телестудію російських Законодавчих Зборів. Що стосується рядових співробітників, то одні вважали за краще звільнитися і поїхати з Севастополя перспективі працювати в російських пропагандистських ЗМІ, інших «оптимізували», відправивши на вільні хліби без виплати заробітної плати, і лише деякі обрані отримали можливість влаштуватися в нових російських структурах.

Втім, золотий вік обох телеканалів залишився в 90-х, так само як і рівень створюваного ними інформаційного продукту, що привело до різкого зниження популярності. Але в обох залишився свій глядач ‒ в основному, пенсіонерки, які, подібно до ільфо-петровської бабусі, не вірять в супутникове, кабельне ТБ та інші інтернети. Коли у тебе є бюджетне фінансування, про рейтинг годі й думати. До пори до часу…

Чорна мітка від Перли

Спокій в провінційному болітці порушив вихід на сцену нового піарника Дмитра Овсянникова ‒ Андрія Перли. З листопада 2016 року він займає посаду Директора департаменту громадських комунікацій. До Севастополя він приїхав з Єкатеринбурга, де працював помічником повпреда президента в Уральському федеральному окрузі Ігоря Холманских (того самого начальника складального цеху Уралвагонзавода). На своїй посаді він прославився креативним підходом до гасел першотравневої демонстрації, серед яких був «Мир-Труд-Путін». До цього Перла працював політтехнологом в Самарі, колумністом газети «Погляд» і ЖЖ-блогером радикально-охоронного спрямування.

Однією з перших ідей Перли стала ініціатива щодо об'єднання двох міських телеканалів під одним керівництвом

Однією з перших ідей Перли стала ініціатива щодо об'єднання двох міських телеканалів під одним керівництвом. «Севастопольська телерадіокомпанія» має стати «центром розвитку інформаційної політики уряду і Законодавчих зборів Севастополя». Її створення планується на базі ІКСа, тоді як «Народний канал», найімовірніше, чекає закриття.

«Відчай і розчарування», ‒ так охарактеризував свій настрій за підсумками зустрічі трудового колективу з Андрієм Перлою гендиректор «Народного» Олексій Григор'єв. На зустрічі співробітники дізналися, що фінансування телеканалу на наступний рік планують скоротити з 15 мільйонів рублів до 6 мільйонів 250 тисяч рублів. Цих грошей, за словами Григор'єва, вистачить на 2-3 місяці.

Співробітники телеканалу також повідомляють, що на зустрічі чиновник назвав «Народний канал» найвідсталішою регіональною телестудією Росії і порекомендував не повідомляти про зміст розмови в соціальних мережах.

Комісари Чалого

Здавалося б, на вулиці 4-й Бастіонній, де розташований Інформаційний канал Севастополя, має панувати свято. Саме його чиновники вирішили обрати базою для створення об'єднаної телерадіокомпанії, обіцяючи щедре фінансування на майбутнє. Однак і тут настрій кислий.

Справа в тому, що Дмитро Овсянников днями підписав документ про внесення правок до Статуту підприємства. Серед нововведень ‒ створення Наглядової ради як керівного органу телерадіокомпанії. До його складу мають увійти дев'ять осіб ‒ п'ять від уряду і чотири від Законодавчих зборів.

Серед ймовірних кандидатів до складу Наглядової ради за «квотою Чалого» називають Сергія Кажанова і Катерину Бубнову. Кажанов ‒ засновник інтернет-порталу «Форпост», фінансування якого, як вважають, через підставних осіб здійснює Олексій Чалий. Три роки тому саме «Форпост» був головним рупором «антимайдану» і «російської весни». За це засновник сайту отримав щедру подяку від нової влади ‒ став депутатом Законодавчих зборів від «команди Чалого». Бубнова ‒ редактор «Форпосту», людина за своєю посадою, також залежна від олігарха.

Той факт, що уряд вирішив поділитися з Закзборами пакетом акцій на ІКСі в обмін на ймовірну ліквідацію «Народного каналу», ‒ тривожний сигнал для тих співробітників, які під час війни Чалого з Меняйлом виступали в ролі губернаторських «томагавків», трощачи позиції екс-спікера та його союзників. Відомо, що Олексій Михайлович вкрай злопам'ятний і дуже не любить журналістів, окрім тих, хто пише і говорить про нього з неприхованим захопленням.

Серед тих, під ким захитався стілець, називають і нинішнього гендиректора Сергія Норманського, а йому в наступники пророкують Дмитра Жукова ‒ керівника Незалежного телебачення Севастополя ‒ телеканалу, який, як вважають, через підставних осіб є власністю Олексія Чалого.

Як сказано на офіційному сайті телеканалу, в лютому 2014 року «НТС став рупором Координаційної ради з організації Севастопольського міського управління зі забезпечення життєдіяльності Севастополя під керівництвом Олексія Михайловича Чалого». Жуков очолив в Координаційній раді напрямок з роботи з пресою та одразу ж ввів небачену до того у Севастополі практику сегрегації журналістів на «своїх» і «чужих». За активну участь в «російській весні» він отримав медаль Міністерства оборони Росії «За повернення Криму» і медаль Ордена «За заслуги перед Вітчизною» II ступеня.

Після «революційних» подій керівництву чалівського телеканалу вдалося прибрати до рук радіочастоту 102,0 FM, де раніше вела мовлення телерадіокомпанія ВМС України «Бриз».

Переформатування севастопольського медіаполя, затіяне в урядових кабінетах, може привести до того, що Чалий і його команда встановлять тотальний контроль над практично всіма міськими ЗМІ

Таким чином, переформатування севастопольського медіаполя, затіяне в урядових кабінетах, може привести до того, що Чалий і його команда встановлять тотальний контроль над практично всіма міськими ЗМІ. А це, в свою чергу, приведе до зростання залежності Овсянникова від колишнього «народного мера», а нині сірого кардинала міської політики.

Захар Самсонов, севастопольський оглядач

Думки, висловлені в рубриці «Погляд», передають точку зору самих авторів і не завжди відображають позицію редакції.

XS
SM
MD
LG